Grupa Polska Stal: Wschód konkuruje nie tylko cenami!

Konkurencja ze wschodu przyciąga klientów już nie tylko cenami, ale coraz lepszym serwisem logistycznym czy finansowym, a przede wszystkim coraz lepszą jakością wyrobów. Przewidywane jest w najbliższej przyszłości zwiększenie podaży ze strony producentów wschodnich - mówi Marek Żołubowski, prezes Grupy Polska Stal.

Jak będą się kształtowały ceny w najbliższych miesiącach?

- Spodziewamy się w najbliższych miesiącach stabilizacji zarówno popytu jak i stabilizacji cen wyrobów hutniczych, z niewielkimi korektami w stosunku do cen z ostatnich kilku miesięcy. Myślę, że średnie ceny w I półroczu 2014 będą bardzo zbliżone do cen z II półrocza 2013.

Czy trend wzrostowy w cenach powoduje zwiększenie aktywności eksporterów spoza Unii Europejskiej?

- Dostawcy spoza Unii dość szybko reagują na trendy cenowe, zarówno przy wzrostach jak i spadkach na rynku. Należy liczyć się z coraz większą ich aktywnością i coraz lepszym serwisem dla klientów. W szczególności dostawcy z Rosji i Ukrainy coraz szerzej występują na rynku polskim ze swoją ofertą. Europejskie koncerny muszą poważnie brać pod uwagę tę konkurencję, ponieważ systematycznie zwiększa ona swój udział w rynku.

Jak mocny jest wpływ sytuacji za granicami na nasz rynek?

- Polski rynek jest bardzo mocno powiązany z rynkami zagranicznymi. Dotyczy to oczywiście zarówno dostaw materiału do Polski, jak i dostaw wyrobów z Polski zagranicę. Położenie Polski powoduje, że dociera tu z powodzeniem materiał zarówno z hut zachodnich, południowych, jak i ze Wschodu. Jeśli następuje ograniczenie podaży ze strony hut zachodnich, natychmiast jest ono wypełniane ofertami wschodnimi. Przewidywane jest w najbliższej przyszłości zwiększenie podaży ze strony producentów wschodnich. Naturalnie ważnym elementem, który wpływa na skalę importu materiału wschodniego jest relacja EUR/USD, jednak generalnie oferty producentów z Rosji czy Ukrainy stanowią coraz większą konkurencję cenową dla ofert z Europy Środkowej czy Zachodniej. Konkurencja wschodnia przyciąga klientów jednak już nie tylko cenami, ale coraz lepszym serwisem logistycznym czy finansowym, a przede wszystkim coraz lepszą jakością wyrobów.

Z drugiej strony polscy dystrybutorzy, którzy posiadają zaawansowane technologicznie centra serwisowe stają się coraz częściej dostawcami przetworzonych produktów dla klientów końcowych z Zachodu. Jest to z pewnością duża szansa dla polskich przetwórców stali, tym bardziej więc bardzo interesuje nas kondycja gospodarek Europy Zachodniej.


Na naszej witrynie stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczone w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".